جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

دیابت و مراجعه به دندانپزشک

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

بر طبق نظر محققان بسیاری از افراد بالغ مبتلا به انواع دیابت به رغم آن که احتمال خطر برای ابتلا به بیماری لثه در آن ها بالاتر است اغلب به اندازه کافی به دندانپزشک رجوع نمی کنند. در مطالعه ی جدیدی، محققان به آنالیز داده های بدست آمده از بیش از 2.5 میلیون آمریکایی بالغی پرداختند که در بررسی سالیانه در زمینه ی سلامتی شرکت داشتند.

نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که افراد مبتلا به دیابت یا وضعیت های پیش دیابتی کمترین احتمال رجوع به دندان پزشک را داشتند. این مطالعه دربردارنده ی حدود 248 هزار مبتلا به دیابت و 30،500 فرد مبتلا به پیش دیابت بود. باقی افراد هم که بیش از 2.2 میلیون نفر بودند، به انواع دیابت مبتلا نبودند. استادیار بخش سلامت عمومی در دانشگاه کارولینا در رابطه با این نتایج نگران کننده اعلام نمود: "افرادی که ظاهراً بیشترین نیاز به مراقبت های دندان پزشکی را دارند، احتمالاً کمترین میزان را دریافت می کنند".

محققان این مطالعه گفته اند: "افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری لثه هستند که می تواند سبب اختلال در کنترل قند خون و سرعت پیشرفت دیابت شود". در سال های اخیر چکاپ های سالیانه ی دندانپزشکی در بین افراد مبتلا به دیابت، از 66 درصد به 61 درصد افت و در افراد مبتلا به وضعیت های پیش دیابتی به زیر 65 درصد افت داشته است.

بر طبق نظر محقق ارشد این مطالعه، افرادی که با بیماری دیابت زندگی می کنند، این تحقیق چکآپ های دندانپزشکی منظم را در بر می گیرد و بیشتر برای بیماری مربوط به "دیابت و دندان" به خوددرمانی روی می آورند  که این امر خطرات جدی برای حفظ سلامت دهان آن ها در بر خواهد داشت. رئیس گروه تحقیقاتی پیری و سلامت جهانی در دانشکده ی پرستاری Rory Meyers دانشگاه نیویورک چنین توضیح داده است که: ملاقات های منظم دندان پزشکی زمینه ای را برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان بیماری لثه (پریودنتال) فراهم می آورد که این امر بصورت بالقوه در کنترل گلوکز خون و پیشگیری از عوارض ناشی از انواع دیابت مفید است. بعلاوه این محققان متوجه تفاوت های دیگری نیز در نحوه ی مراجعه ی اغلب بیماران به دندانپزشکان شدند مردان و افراد مجرددر این تحقیق با احتمال کمتری مراجعه های منظمی به دندانپزشک نسبت به زنان و افراد متأهل دارند. این گزارش بصورت آنلاین در تاریخ دوم آوریل در ژورنال the American Dental Association (انجمن دندانپزشکان امریکا) منتشر شده است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم