جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

رابطه عفونت گوش و سلامت دهانی کودکان

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

اگر به تازگی پدر یا مادر شده اید می دانید که چقدر سوال برای پدرها و مادرها پیش می اید. از انتخاب غذای مناسب گرفته تا صندلی درست ماشین، گویی سوال های بی جواب بسیارند. و درست در زمانی که فکر می کنید بر اوضاع تسلط یافته اید، نمی دانید بی قراری طفل شما به دلیل دندان درآوردن است یا ابتلا به عفونت گوش.

حال این سوال پیش می آید زمانی که پسر یا دختر شما شروع به گریه می نماید، از کجا باید متوجه شوید که این صرفاً یک دندان درآوردن ساده است یا مشکل جدی تر؟ عفونت گوش تا چه حد بر سلامت طفل تان اثر می گذارد؟ بیایید این موارد و موارد مشابه را به زبانی ساده مرور کنیم:

آیا دندان درآوردن است یا عفونت گوش؟

یک دلیل اشتباه گرفتن دندان درآوردن با عفونت گوش شباهت بسیار زیاد علائم آن است. به بیان دیگر یکی از اولین علائم بی قراری بچه است. طفل شما ممکن است بی قرار به نظر آید، تا دیروقت بیدار بماند یا دست به گوش هایش بکشد. گرچه عفونت گوش و علائم درآوردن دندان مشابه هستند، چند مورد وجود دارد که به شما امکان تشخیص و تمییز این دو را از یکدیگر می دهد. بر طبق نظر پزشک متخصص اطفال دکتر Bill Sears، دندان درآوردن حدود ماه چهارم آغاز می شود که می تواند سبب ایجاد مختصری تب، آب ریزش بینی و دیگر نشانه های سرماخوردگی توام با درد گوش گردد. به رفتار کودک تان توجه کنید تا متوجه شوید که مشکل از عفونت گوش است یا مشکل دهانی.

آیا دندان¬ درآوردن سبب عفونت گوش می¬شود؟

از آن جایی که بر طبق گفته ی دکتر Sears، عفونت های گوش اساساً عامل باکتریایی دارند، می توانید با دیدن اولین نشانه های بیرون زدن دندان از لثه ی کودک، خیال تان آسوده گردد. لازم به ذکر است که هیچ ارتباط ثابت شده ای بین عفونت های گوش و دندان درآوردن وجود ندارد و در صورتی که این علائم ممکن است ظاهر یکسانی داشته باشد، آن ها وضعیت مختص به خودی دارند. با این وجود از آن جایی که هر دو مربوط به مشکلات سال اول زندگی کودکان می شوند، اغلب توام با یکدیگر هستند.

آیا مشکل از پستانک است؟

اگر کوچولوی شما عاشق پستانک خود است، بهتر است راجع به این عادت تجدید نظری بکنید (بخصوص از آن جایی که بر سلامت گوش و دهان او اثر می گذارد). Mayo Clinic چنین هشدار داده است که با استفاده از پستانک امکان بروز مشکلات دندانی و عفونت های گوش در کودکان بالا می رود. استفاده از پستانک در چند ماه اول زندگی طفل مشکلی ندارد، اما ادامه یافتن آن پس از درآوردن اولین دندان، می تواند در نهایت سبب بهم ریختگی دندان های آن ها شود.

چگونه می توانید کمک نمایید؟

اگر کودک تان دست به گوش هایش میکشد یا بی قراری میکند یا از خوردن و خوابیدن طبق روال سر باز می زند، باید متوجه شوید که مشکل از درآوردن دندان است یا عفونت گوش. اگر به عفونت گوش ظنین هستین (بروز علائم مشابه با سرماخوردگی) با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. کودک شما احتمالاً برای خلاصی از عفونت مذکور نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد. اگر مطمئن هستین که علائم مربوط به درآوردن دندان است، باز هم باید برای راحتی خود و طفل تان اقداماتی در جهت تسکین درد اتخاذ نمایید. گوشه ی دستمال حوله ای را در آب غوطه ور سازید و بعد از فریزکردن آن می توانید یک حلقه ی دندانی ساده و کارآمد داشته باشید. طبق پیشنهاد Mayo Clinic می توان برای بچه ای که لثه ای درد می کند از ماساژ لثه هم استفاده نمود. برای این منظور براش نوزادی با موهای نرم  و با آب یا خمیردندان بدون فلوراید لثه را ماساژ دهید. در هر دوی موارد، می توان برای کاهش تورم و ناراحتی از ایبوپروفن استفاده نمود. فقط دقت نمایید که دستورالعمل مصرف دوز را بر روی بسته بندی حتماً بخوانید و با پزشک مشورت کنید. درآوردن دندان و عفونت های گوش امور معمول در زندگی سال اول کودک به شمار می آید (هر چند که معمولاً بهم ربطی ندارند) و با همکاری شما و پزشک متخصص اطفال می توان هر دوی این مشکلات را مرتفع ساخت و اوقات شاد و سلامتی در دوران طفولیت فرزندتان فراهم آورد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم