جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

لاک فلوراید در دندانهای اولیه می تواند از پوسیدگی جلوگیری کند

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

استفاده منظم از لاک فلوراید می تواند از پوسیدگی در دندان های اولیه جلوگیری کند. مزایا یا معایب مربوط به پیامدهای مرتبط با بیمار بموجب کمبود اطلاعات هنوز مشخص نیست. مطالعات انجام شده در کودکان زیر 3 سال نشان داده است که پوسیدگی در این گروه سنی به سختی کاهش یافته در حالیکه پوسیدگی در بزرگسالان و نوجوانان کاهش یافته است. بطور متوسط ​​حدود 14٪ از تمام کودکان 3 ساله دندانهای اولیه پوسیده دارند. لاک فلوراید کمک موثری به بازسازی سطح دندان کرده و از پیشرفت و افزایش پوسیدگی جلوگیری می کند. استفاده از لاک فلوراید دارای مزایایی مخصوصا برای کودکان کوچک است. با این وجود، به علت نبود اطلاعات قطعی، مشخص نیست که آیا کاربرد فلوراید نیز در مقایسه با سایر نتایج مرتبط با بیمار مانند حفظ دندان، دندان درد و یا آبسه های دندانی مفید است..

این نتیجه گیری حاصل گزارش سریع توسط موسسه آلمانی کیفیت و کارآیی مراقبتهای بهداشتی (IQWiG) در تاریخ 26 آپریل 2018 است.

 

دندانهای اولیه بطور خاص مستعد پوسیدگی هستند

پوسیدگی توسط باکتری در پلاک دندان، غذاها و نوشیدنی های شیرین و کمبود بهداشت دهان ایجاد می شود. کودکان به خصوص ممکن است پوسیدگی داشته باشند، از آنجا که مینای دندان بر روی دندانهای دائمی کودک  حساس تر از مینای دندان است. دندانهای دائمی نیز در ابتدا حساس هستند: زمانی که آنها از بین می روند، مینای دندان هنوز کامل نشده است، و آن را حساس به پوسیدگی می کند.  اگر دندانهای اولیه دچار ضایعات پوسیدگی شده باشند، دندانهای دائمی پس از آن نیز اغلب در مرحله اول دچار پوسیدگی می شوند. با اینوجود، به ویژه در کودکان جوان، پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان می تواند چالش برانگیز باشد.

کودکان زیر سن 6 سال، با یا بدون پوسیدگی دندانهای اولیه خود، در پرسشنامه تحقیق گزاش سریع فعلی قرار گرفتند: آیا استفاده از لاک فلوراید در دندانهای اولیه در مقایسه با مراقبتهای استاندارد بدون استفاده از فلوراید خاص مزیت دارد؟

 

مطالعات متمرکز بر پوسیدگی

محققان IQWiG نتایجی را از 15 آزمایش تصادفی کنترل شده (RCTs) دریافت کردند که در مجموع 5002 کودک با لاک فلوراید درمان شدند، در حالیکه 4705 کودک چنین درمان نداشتند. در بسیاری از مطالعات، علاوه بر کاربرد لاک فلوراید، اقدامات بعدی برای پیشگیری از پوسیدگی نیز ارائه شده است. که شامل آموزش بهداشت دهان، دستورالعملهای صحیح مسواک زدن دندان یا ارائه مسواک و خمیر دندان فلوراید شده بود. دوره مشاهده پیگیری اغلب دو سال بود، در بعضی موارد تا سه سال نیز می رسید.

نتیجه "پوسیدگی" در تمام مطالعات بررسی و عوارض جانبی نیز تقریبا در تمام مطالعات مورد بررسی قرار گرفت.  نتایج بیشتر مانند از دست رفتن دندان، درد دندان، آبسه دندانی یا التهاب لثه (گینویویت) تنها به ندرت مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مربوطه بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت، بنابراین هیچ نتیجه ای در مورد مزایا و معایب استفاده از لاک فلوراید یافت نشد. داده های مربوط به کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان نیز کامل نبودند.

 

لاک فلوراید باعث بازسازی می شود

مزیت واضح لاک فلوراید با وجود نتایج مطالععه بسیار ناهمگن مشخص شد: پوسیدگی دندانهای اولیه پس از استفاده از لاک فلوراید نسبت به عدم استفاده از آن، کمتر بود. این درمان می تواند بطور کامل مانع از پوسیدگی در حدود هر 10 کودک شود. و حداقل پیشرفت پوسیدگی را در کودکان بیشتر کاهش می دهد. به نظر می رسد که تفاوتی در استفاده از لاک  فلوراید وجود نداشته نداشته باشد که آیا کودکان در حال حاضر دچار پوسیدگی شده اند یا دندانهایشان کاملا دست نخورده است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم