جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

کمک طب سوزنی به اضطراب دندانپزشکی

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

اضطراب دندانپزشکی تا حدود 30٪ از جمعیت بالغ در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.  بیماران می توانند حالت تهوع، مشکل تنفسی و سرگیجه را با تصور رفتن به دندانپزشک، در طول معاینه و بعد از درمان تجربه نمایند.

دلایل اضطراب دندانپزشکی می تواند متفاوت باشد، از جمله ترس از درد، سوزن یا عوارض جانبی بیهوشی، و همچنین خجالت و یا حس از دست دادن کنترل.

در بررسی شش آزمایش با 800 بیمار، محققان از مقیاس امتیازی برای اندازه گیری اضطراب استفاده کردند و مطالعات نشان می دهد که اضطراب زمانی تا 8 امتیاز کاهش می یابد که بیماران دندانپزشکی طب سوزنی را به عنوان یک درمان دریافت کنند. این سطح کاهش از لحاظ بالینی در نظر گرفته می شود، بدین معنی که طب سوزنی می تواند احتمالی برای مقابله با اضطراب دندانپزشکی باشد.

آزمایشات بالینی قبلی شامل درمان طب سوزنی در طیف وسیعی از شرایط از جمله کمردرد، افسردگی و سندرم روده تحریک پذیر می باشند. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد تاثیر آن بر موارد خاصی اضطراب وجود دارد.

بیش از 120 آزمایش در سراسر انگلیس، چین، اسپانیا، پرتغال و آلمان شناخته شده اند که اثرات طب سوزنی را در بیمارات مبتلا به اضطراب دندانپزشکی بررسی کرده، و 6 آزمایش نیز واجد بررسی بوده که با دو باکیفیت نشان داده می شوند.

پروفسور طب سوزنی، هیو مک فارسون، در بخش علوم سلامت دانشگاه یورک می گوید: "علاقه علمی زیادی به اثربخشی طب سوزنی به عنوان یک درمان مستقل یا به عنوان درمان همراه با داروهای سنتی وجود دارد. برای مثال، ما اخیرا نشان داده ایم که درمان طب سوزنی می تواند اثربخشی مراقبت های پزشکی استاندارد را در درد مزمن و افسردگی افزایش دهد.

"درد مزمن اغلب نشانه ای از یک شرایط دراز مدت است، بنابراین برای افزایش درک کاربردهای مختلف طب سوزنی می خواهیم ببینیم چه چیزی می تواند برای شرایطی بدست آید که بطور ناگهانی، سریعا و با عنوان واکتشی به تجربیات خاص رخ می دهد".

مطالعاتی که سطوح اضطراب را بین بیمارانی که طب سوزنی انجام داده و بیمارانی که انجام نداده اند، اختلاف قابل توجهی از امتیازات اضطراب را در طول درمان دندانپزشکی نشان داده اند. ازنظر بالینی کاهش نسبی اضطراب زمانی صورت می گیرد که طب سوزنی با طب سوزنی دریافت نشده مقایسه شود.

با این وجود، هیچ نتیجه گیری نمی تواند بین بیماران دریافت کننده طب سوزنی با عنوان مداخله و کسانی که درمان دارویی دریافت کرده اند ترسیم شود، که نشان می دهد آزمایشات کنترل شده بزرگ برای افزایش استحکام یافته ها نیاز می باشند.

پروفسور مک فارسون می گوید: "یافته های جالبی وجود دارند، اما ما به آزمایشات بیشتری نیاز داشته تا تاثیر طب سوزنی بر اضطراب را قبل از رفتن به دندانپزشکی، در طی درمان و پس از درمان اندازه گیری نماییم."

اگر طب سوزنی به شیوه های دندانپزشکی و یا برای استفاده در سایر موارد اضطراب شدید یکپارچه شود، سپس به تحقیقات باکیفیت نیاز بوده که نشان می دهد می تواند تاثیر پایداری بر بیماری داشته باشد. علائم اولیه مثبت بوده اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شوند.

این تحقیق در مجله پزشکی اروپا نیز منتشر شده  است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم