جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

تغذیه سالم، دندان های سالم

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش
دوست داشتن0

استفاده از تمامی گروه های اصلی غذایی شامل پنج گروه اصلی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه ها، سبزیجات و گوشت و حبوبات در حفظ سلامت دندان ها نقش مهمی دارد. مصرف زیاد مواد حاوی کربوهیدرات که شامل انواع کیک،کلوچه، آب نبات، نوشیدنی های شیرین و مواد نشاسته دار مثل چیپس می باشد باعث خرابی دندان ها می شود.

در واقع علت اصلی پوسیدگی دندان ها ، باقی ماندن مواد حاوی کربوهیدرات بر روی آنهاست. از مواد غذایی فاقد شکر استفاده کنید. مواد غذایی شیرین نظیر آب نبات های سفت، نقل و شکلات روی دندان باقی می مانند و یک لایه قندی روی آن ها ایجاد کرده که باعث پوسیدگی دندان می شود. حتی توصیه می شود مصرف خوراکی هایی مانند موز و کشمش را کاهش دهید چرا که نسبت به سایر میوه ها دارای قند بیشتری هستند و باید پس از مصرف آن ها بلافاصله مسواک زده شود. همچنین بهتر است از مصرف مواد غذایی چسبنده که نیاز به جویدن زیادی دارند، اجتناب کنید. انجیرخشک، کلوچه، پاستیل، عسل ، شیره، شکلات های چسبنده و شکلات کاکائویی به دندان ها می چسبند و بزاق نمی تواند آنها را از دندان جدا کند.

در عوض میوه و سبزی هایی که آب زیادی دارند مانند هلو ، هندوانه ، طالبی ، خربزه ، کرفس و خیار، بسیار مفید بوده و درست مانند نوشیدن مایعات بعد از غذا، خرده های غذا را از دندان ها دور می کنند. در نهایت منابع غذایی کلسیم دار مثل شیر ، ماست ، پنیر، ماهی و سبزیجات سبز مثل کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج و جعفری که باعث استحکام دندان ها می شوندرا در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم