جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

استفاده مشترک از مسواک

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش
دوست داشتن0

عفونت

افرادی که از یک مسواک مشترک استفاده می کنند، در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر خواهند بود واین امر خصوصا در کودکان بروز بیشتری داد. در نتیجه، وجود مقدار زیادی باکتری و قارچ روی مسواک، احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان را افزایش می دهد که در صورت عدم درمان عفونت ایجاد شده، اختلالاتی در رشد گفتاری کودکان بروز پیدا خواهد کرد.

باکتری

یکی از مهمترین دلایل خطرناک بودن استفاده مشترک از مسواک، تجمع باکتری‎ بر روی مسواک پس از هر بار استفاده از آن می‌ باشد. برخی از این باکتری‌ها باعث ایجاد گلو درد شده و با ورود به بدن، فرد را به شدت بیمار کرده و وی را با علائمی مانند گلودرد، تب، سرفه، ورم غدد لنفاوی و دشواری در بلع مواجه می کند. نمونه ‌های جهش یافته برخی از این باکتری های اصلی، منجر به پوسیدگی دندان نیز می‌شوند. این نوع باکتری ها معمولاً روی مسواک‌هایی وجود دارد که به طور کامل تمیز نشده و ذرات غذا روی آن ها باقی مانده است.

هپاتیت

اگرچه تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر انتقال هپاتیت از طریق استفاده مشترک از یک مسواک ارائه نشده است، اما کماکان توصیه می شود از مسواک و دیگر وسایل شخصی به طور اشتراکی استفاده نشود؛ چرا که ممکن است مقادیر اندکی از خون آلوده روی آنها وجود داشته باشد. اگر خود فرد یا یکی از اعضاء خانواده‌ وی مبتلا به هپاتیت سی (HCV) باشد، برای جلوگیری از سرایت آن به سایر افراد میبایست ضمن رعایت احتیاط، از استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند مسواک و هر وسیله دیگری که احتمال آلودگی آن با خون وجود دارد، به طور کامل بپرهیزند، و از دست زدن به بریدگی‌ها یا زخم‌های باز خودداری نمایند.استفاده مشترک از مسواک، سرنگ و تیغ اصلاح، خطر ابتلا به این بیماری را به میزان زیادی افزایش می دهد.  حتی توصیه می شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک دیگری قرار ندهید، زیرا این امکان وجود دارد که باکتری ها از یکی به دیگری منتقل شوند.سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، انتقال از مادر به نوزاد، سابقه هپاتیت B  در خانواده، دیالیز، تماس جنسی، دریافت خون آلوده، اعمال دندانپزشکی غیر بهداشتی، حجامت غیر بهداشتی و خالکوبی، دیگر راه های انتقال بیماری هپاتیت B هستند.

ایدز

هنگام مسواک زدن امکان ایجاد بریدگی‌های کوچک و سطحی روی خط لثه وجود دارد و به این ترتیب ممکن است مسواک با ترشحات خون‌آلود تماس پیدا کند. در نتیجه استفاده از مسواک مشترک افراد را در معرض ابتلا به ویروس HIV قرار می‌دهد. اگرچه احتمال ابتلا پایین بوده و هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است، اما نباید به واسطه ی سهل‌انگاری خود را در معرض چنین خطر بزرگی قرار داد.

 

از بین رفتن مسواک

هر یک از ما به طور متوسط یک یا دو بار در روز مسواک می‌زنیم. طبیعی است که در صورت استفاده بیش از یک نفر از یک مسواک، مسواک زودتر از بین خواهد رفت و مشکلاتی را برای سلامت دهان و دندان ایجاد خواهد کرد. پرزهای مسواک ساییده شده لثه‌ها را خراش می‌دهد و باعث تحلیل لثه و عقب رفتن آن از روی دندان‌ها می‌شود. همچنین ایجاد تاول داخل دهان یکی از عواقب استفاده از مسواک های ساییده و کهنه است. مدت زمان استفاده از هر مسواک به طور متوسط 3 ماه است و پس از آن باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم