جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

مینای دندان چیست؟

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن0

دندان یکی از سخت ترین ساختارهای بدن مهره داران است و از آن برای تجزیه غذا و فرآیند هضم استفاده می شود.

آناتومی یک دندان طبیعی

یک دندان سالم از عناصر اصلی زیر تشکیل شده است:

  • پالپ داخلی دندان که مرکز نرم دندان را تشکیل می دهد و حاوی اعصاب و عروق خونی است و تا ریشه(های) دندان امتداد می یابد.
  • عاج، یک ماده کلسیفیه که پالپ را احاطه کرده و زیر مینای دندان قرار دارد.
  • مینای دندان یا پوشش خارجی سخت دندان

ساختار مینای دندان

مینای دندان جزء منحصر به فرد دندان است که عمدتاً به دلیل محتوای مواد معدنی بالای آن است. این ماده معدنی در کریستال های محکم بسته بندی شده وجود دارد که حدود 87 درصد از حجم دندان و 95 درصد وزن آن را تشکیل می دهند. کریستال ها در دسته ها یا منشورهایی قرار گرفته اند که از عاج داخلی به سمت سطح دندان امتداد دارند. این آرایش بسیار سازمان یافته از کریستالیت ها است که مینای دندان را سخت ترین مواد در بدن مهره داران می سازد.

در تمام بافت های معدنی دیگر از جمله استخوان ها حدود 20 درصد ماده آلی، اما در دندان ها تنها حدود 1 درصد وجود دارد. کریستال های موجود در مینای دندان حدود هزار برابر حجم کریستال های مشابه موجود در استخوان، عاج و سمان دندان هستند.

آسیب به مینای دندان یا بیماری های مینای دندان

با وجود اینکه مینای دندان سخت ترین ماده در بدن مهره داران است، می تواند به سرعت توسط پوسیدگی دندان از بین برود. این امر توسط اسیدهایی ایجاد می شود که توسط باکتری ها هنگام پردازش قندهای موجود در غذا آزاد می شوند. این اسیدهای باکتریایی با ایجاد حفره هایی در سطح دندان، مینای دندان را از بین می برند. حدود 95 درصد از جمعیت آمریکا به پوسیدگی دندان مبتلا هستند.

یکی دیگر از اختلالات رایج مینای دندان یک بیماری ارثی به نام نقص مینای دندان یا آملوژنزیس ایمپرفکتا است که باعث بدشکلی مینای دندان می شود. این اغلب در خانواده ها دیده می شود و از والدین به فرزندان منتقل می گردد.

پیشگیری از از بین رفتن مینای دندان

برخی از اقداماتی که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام می شود مشابه اقداماتی است که برای جلوگیری از از دست دادن مینای دندان انجام می گیرد و عبارتند از:

  • حفظ بهداشت دهان و دندان - این امر را می توان با مسواک زدن دو بار در روز به انجام رساند. افراد همچنین باید از نخ دندان استفاده کنند، زیرا این کار به حذف پلاک و ذرات غذایی که بین دندان‌ها در مناطقی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا ‌کند، گیر می کند، کمک می‌کند. توصیه می شود افراد در کنار مسواک زدن حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند.
  • شستشو با دهانشویه - دهانشویه های دندان، به ویژه آنهایی که حاوی فلوراید هستند، می توانند از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری کنند.
  • پرهیز از مصرف زیاد غذاهای شیرین، نوشیدنی های شیرین و گازدار و شکلات که همگی با تسریع پوسیدگی دندان به دندان آسیب می رسانند. سیگار کشیدن نیز با پوسیدگی دندان همراه است. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی همراه با بهداشت دهان و دندان می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  • بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یک بار چکاپ دندانپزشکی انجام دهند. افراد زیر 18 سال به معاینات سالانه نیاز دارند، در حالی که برای کودکان کوچکتر، معاینه هر 4 تا 6 ماه یکبار برای تشخیص تشکیل پلاک یا پوسیدگی دندان در مراحل اولیه کافی است.

 منبع :

https://www.news-medical.net/health/What-is-Tooth-Enamel.aspx

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم