جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

پل دندانی چیست؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن0

بریج دندانی یا همان پل دندان برای پر کردن فاصله بین دو دندان سالم در جایی که یک یا چند دندان از دست رفته است استفاده می شود. در بیشتر موارد، روکش دندانی روی دندان‌ های سالم در هر طرف شکاف قرار می‌گیرد تا از پل بین آن ها حمایت کند. این دندان ها به عنوان دندان لنگر یا دندان پایه شناخته می شوند. این پل اساسا یک دندان مصنوعی ایجاد می کند که به عنوان پونتیک شناخته می شود. پونتیک ممکن است از مواد مختلفی مانند طلا، آلیاژ ها، پرسلن یا مخلوطی از این مواد ساخته شود.

نشانه ها

بریج ها برای افرادی که یک دندان یا چند دندان از دست داده اند، مزایای زیادی دارد. آنها می توانند ظاهر لبخند و شکل کلی صورت را بازگردانند و به افزایش اعتماد به نفس فرد و نگه داشتن دندان های مجاور در جای خود کمک کنند وهمچنین از حرکت آنها برای پر کردن شکاف فک به دلیل از دست رفتن دندان جلوگیری می کند.

علاوه بر این، آنها می توانند عملکرد فک را بهبود بخشند و به جویدن و صحبت کردن عادی، مشابه قبل از از دست دادن دندان، کمک کنند. این بریج همچنین می تواند به توزیع نیروی دندان نیش بیمار که به دلیل از دست دادن دندان تغییر کرده است کمک کند.

انواع بریج دندان

سه نوع اصلی بریج یا پل دندان وجود دارد که بسته به شرایط ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

  • پل دندانی ثابت سنتی یا تردیشنال بریج: دو روکش روی دندان های مجاور برای ثابت نگه داشتن بریج.
  • پل دندانی معلق یا کانتی لور: یک روکش روی دندان مجاور و طرف دیگر پل بدون دندان.
  • پل دندانی مریلند: پل باند شده با رزین ساخته شده از پرسلن چسبیده به دندان ها و چارچوب فلزی که معمولا برای دندان های جلو استفاده می شود.

مراحل

برای قرار دادن بریج دندان معمولا چندین ویزیت دندانپزشکی لازم است. ابتدا باید دندان های پایه را تغییر شکل داد تا برای قرار دادن روکش آماده شود. سپس می توان قالب هایی از دندان ها ایجاد کرد تا روکش ها به شکل صحیح و متناسب با دندان ها ساخته شوند. سپس این قالب ‌ها برای ساخت روکش ‌ها به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شوند که معمولا چندین هفته طول می‌کشد. به همین دلیل است که اغلب چندین ویزیت دندانپزشکی مورد نیاز است. در دومین ویزیت دندانپزشکی، روکش ‌ها روی دندان‌ ها قرار می‌گیرند و با سمان دندان در جای خود ثابت می‌شوند.

هنگامی که روکش ها نصب شدند، پل دندانی را می توان روی شکاف بین دو روکش قرار داد. این کار معمولا در ابتدا با سمان موقت برای آزمایش تناسب پل انجام می شود و پس از چندین هفته استفاده موفقیت آمیز می توان سمان دائمی را اضافه کرد.

دوام و استفاده

بریج های دندانی که به درستی نصب شده اند می توانند چندین سال دوام بیاورند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن منظم آن، بریج دندان معمولا بیش از ده سال دوام می آورد.

موفقیت بریج به استحکام دندان های سالمی بستگی دارد که از آن حمایت می کنند. بنابراین، مراقبت خوب از دندان برای افزایش دوام بریج دندان ضروری است. به بیماران توصیه می شود دو بار در روز مسواک بزنند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنند. تمیز کردن حرفه ای دندان به طور منظم نیز می تواند به بهبود سلامت دندان ها کمک کند.

بریج دندان برای افزایش سهولت در خوردن و صحبت کردن در نظر گرفته شده است که در صورت از دست دادن دندان ممکن است دشوار باشد. بریج این شکاف را پر می کند به طوری که شبیه داشتن دندان اصلی است. با این حال، باید به بیماران توصیه شود که مدت کوتاهی پس از نصب پل مراقب باشند زیرا به آن عادت می کنند. ممکن است خوردن غذاهای نرم یا غذاهایی که در ابتدا به همین دلیل به قطعات کوچک تقسیم شده اند، مفید باشد.

 

 

منبع: نیوزمدیکال

https://www.news-medical.net/health/What-is-a-Dental-Bridge.aspx

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم