جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

اشعه های غیر ضروری در عکس برداری سه بعدی

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

بحث ادامه داری در جامعه اورتودنتیک وجود دارد درباره آنکه اگر و چگونه توموگرافی محاسبه شده  اشعه مخروطی (CBCT)  برای تشخیص اورتودنتیک و برنامه های درمانی استفاده میشود.

تعداد خیلی کم از اورتودنتیست ها زمانی که یک برنامه درمانی را ادامه می دهند از تصویربرداری سه بعدی به صورت روزانه استفاده می نمایند، و این نگرانی هایی از مجاورت غیر ضروری با اشعه بر می انگیزد. در تضاد با آن، پیشنهاد می شود که تصویربرداری سه بعدی در بیشتر موارد روزانه اورتودنتیک کفایت می کند. اما یکی از مشکلات برجسته تصویربرداری سه بعدی مجاورت با اشعه بالاتر می باشد.

میزان اشعه تولید شده توسط تصویربرداری CBCT سه بعدی به صورت زیادی متغییر می باشد و شامل ماشین استفاده شده و میدان دید مجاور می باشد، و برخی از متخصصان ممکن است درک نکنند که چه میزان اشعه در مقایسه با رادیوگراف های سنتی بالاتر است. یک تصویر CBCT می تواند 87 تا 200 میکروزیورت یا بیشتر درمقایسه با 4 تا 40 میکروزیورت برای یک مجموعه کلی  از x-ray های دو بعدی مورد نیاز برای تشخیص اورتودنسی  را خارج کند. 

" بیشتر بیماران که نیازمند درمان اورتودنسی هستند جوانان و بیماران کودک هستند" دکتر اریکا بناویدز، استاد کمکی بالینی در دپارتمان U-M  از دهان و دندان و پزشکی دهانی  بیان نمود:  با در نظر داشتن اینکه اشعه دریافت شده اثرات تجمعی دارد، اضافه نمودن مجاورت با شاعه غیر ضروری ممکن است منجر به خطرات زیستی بالاتر گردد، خصوصا در بچه های جوان تر و بیشتر مستعد و این توضیح می دهد که چرا انتخاب بیماران که باید الزاما از این عکس برداری استفاده کنند نیاز است که مورد به مورد  بررسی شوند.

در خاتمه، کاپیلا و همکارانش  داده های موجود بر CBCT را مرور نمودند و دریافتند که اینگونه از تصویر برداری رایجا" در مواردی خاص پیشنهاد میشود از جمله بیماری های مفصلی temporomandibular، غیر طبیعی بودن craniofacial، و دفورمیتی های فک . در حالی که دیگر بیماران هم چنین می توانند  از تصویربرداری سه بعدی سود ببرند،تصمیم برای اسکن این بیماران بایستی پس از آزمون بالینی و ارزیابی نیازهای بیمار خاص مورد به مورد صورت بگیرد، خصوصا" زمانی که تصویر برداری دو بعدی نشان داده شده است که افرودن اطلاعات سه بعدی منجر به نتایج قابل نمایش و بهتر خواهد بود.

مورد چاپ شده بر الگوهای استفاده اخیر وجود ندارد و بیشتر اطلاعات وابسته به زمان هستند. برخی از متخصصان و اورتودنتیست ها  از این تکنولوژی به صورت روتین استفاده می نمایند و بیشتر آنهایی که از تصویر برداری سه بعدی استفاده می کنند آن را نسبتا" بدون قضاوت به کار می برند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم