جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

پروتئین‌های موجود در جرم دندانی تاریخچه‌ی غذایی را شکل می‌دهد

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش
دوست داشتن0

محققان در حال بررسی دندان‌های بریتانیایی‌ها، از عصر آهن تا عهد مدرن حاضر، پتانسیل استفاده از پروتئین‌های موجود در جرم دندان را برای فهمیدن این‌که اجداد ان‌ها چه خورده بودند، بیان کرده‌اند. 

پلاک دندان بر روی سطح دندان در طول زندگی انباشته می‌شود و توسط اجزا بزاق در تشکیل Tartar یا "جرم دندان"، تجمع می‌یابند، و پروتئین‌های غذایی که در این فرآیند می‌خوریم را در زیر خود مدفون می‌کنند. 

شناسایی شواهد بسیاری از غذاها، به ویژه محصولات گیاهی، در رژیم گذشته یک چالش به حساب می‌آید چرا که اغلب هیچ اثری در سوابق باستان‌شناسی از خود باقی نمی‌گذارند. اما پروتئین‌ها ملکول‌هایی هستند که برای هزاران سال در جرم دندان (یا کالکلوس دندان) باقی می‌مانند. 

تحقیقات بین‌المللی که توسط محققان در دانشگاه York و موسسه Max Planck Institute for the Science of Human History انجام شده‌است، برای اولین بار ثابت کرد که می‌توان اطلاعات دقیق تری در مورد طیف وسیعی از پروتئین‌های غذایی از جمله با منشا گیاهی را آشکار کند. 

این کشف می‌تواند بینش‌های جدیدی را در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی اجداد ما فراهم آورد و به ارزش باقی مانده‌های دندانی در درک ما از تکامل انسان می‌افزاید. 

این تیم قصد دارد از نتایج این مطالعه برای کمک به اصلاح روش‌های تشخیص پروتیین و کشف مناطق خاص پیچیده در تحقیقات رژیم غذایی باستانی استفاده کند. 

نویسنده ارشد، دکتر Camilla Speller، از بخش باستان‌شناسی دانشگاه نیویورک می‌گوید: " این رویکرد ممکن است به ویژه در تشخیص و بررسی همه گونه‌های گیاهی باستانی مورد استفاده قرار گیرد، به خصوص در مناطقی که بقایای ماکروبوتانیکال حفظ نشده اند. "

" این روش ممکن است روشی دقیق‌تر برای شناسایی مواد غذایی در مقایسه با روش‌هایی مانند آنالیز DNA باستانی و ایزوتوپ‌ها را ارایه دهد چون می‌تواند بین گونه‌های مختلف تمایز قائل شود و نشان دهد که آیا مردم باستان محصولات لبنی مانند شیر یا پنیر مصرف می‌کرده‌اند یا نه." 

با تجزیه و تحلیل ۱۰۰ نمونه باستان‌شناسی از سراسر بریتانیا و همچنین ۱۴ نمونه از بیماران مبتلا به دندان‌درد و اخیرا افراد فوت‌شده، تیم تحقیقاتی دریافته است که به‌طور بالقوه می توان پروتئین رژیم غذایی را در حدود یک سوم نمونه‌های مورد بررسی پیدا کرد. 

دکتر Speller افزود: " در بررسی دندان‌های افرادی که در دوره ویکتوریا زندگی می‌کرده‌اند، ما پروتئین‌های مربوط به غذاهای گیاهی‌ای از جمله جو، نخود و سبزیجات خانواده کلم شناسایی کردیم. گهگاه اتفاق می‌افتد که ما شواهدی از وجود پروتئین‌های شیر و جو در دهان افراد می‌یابیم - که من دوست دارم فکر کنم از خوردن فرنی است!" 

در نمونه‌های جدید، محققان پروتئین‌هایی پیدا کردند که رژیم غذایی جهانی بریتانیا را منعکس می‌کرد، مثلا آن‌هایی که مربوط به سیب‌زمینی، سویا و بادام‌زمینی و نیز پروتئین‌های شیر بودند. 

دکتر Jessica Hendy، نویسنده ارشد گروه باستان‌شناسی موسسه ماکس پلانک در آلمان می‌گوید: "در حالی که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، اما این امر هیجان‌انگیز است چون با آن می‌توان حتی اطلاعات باستان‌شناسی مربوط به کالکولوس دندانی رژیم های غذایی‌ای را نیز نشان داد که شامل محصولات غذایی هستند که به طور عادی در مکان‌های باستانی باقی نمی‌مانند. "

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم