جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

روش صحیح مسواک زدن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش
دوست داشتن0

از کودکی تا کنون مسواک زدن تبدیل به یک عادت شده و کمتر به آن فکر می کنیم. عادتی که به زدن خمیر دندان بر روی مسواک و شاید چند ثانیه مسواک زدن بی دقت و سرسری خلاصه می شود و ما را دچار روزمرگی در زمینه بهداشت دهان می کند. این امر در نهایت ممکن است منجر به پوسیدگی دندان ها و بیماری های مختلف لثه شود. متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند مسواکی متناسب با اندازه دهان خود خریداری کنید. اگر ورود مسواک به دهان سخت بوده و بیش از حد به فک و آرواره خود فشار وارد می کنید، شاید مسواک بزرگی را انتخاب کرده اید و باید مسواک را با اندازه کوچک تری عوض کنید. دسته مسواک نیز باید مناسب و راحت باشد. هر چه مسواک در دهان و دست راحت تر قرار گیرد، شما نیز قادر خواهید بود بهتر و کامل تر مسواک بزنید. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که دندان ها روزانه حداقل دو بار مسواک زده شوند. فاصله زمانی طولانی بین هر مسواک فرصت خوبی برای رشد باکتری ها روی دندان ایجاد می کند.

مسواک‌زدن باید به صورت حرکات دایره‌ای و بالا و پایین انجام شود و وقتی به مرز لثه می رسد، باید سر مسواک به زاویه‌ی ۴۵ درجه رسیده و با فشاری ملایم زیر لثه ها تمیز شود. تمیزکردن زیر لثه از اهمیت بالایی برخوردار است، چون این محل، مستعد تجمع غذا و در نتیجه باکتری زیادی است. بهتر است تا نیم ‌ساعت بعد از خوردن غذا مسواک زده نشود. این مدت زمان لازم است تا بزاق دهان فرصت کافی برای خنثی کردن اسید حاصل از خوردن و آشامیدن را داشته باشد. قبل از آن دندان‌ها در حساس‌ترین حالت هستند و مسواک‌زدن می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند.استفاده از مسواک برقی برای افرادی که مهارت استفاده از مسواک معمولی را ندارند مناسب تر است. اما این دلیلی بر بهتر بودن مسواک برقی و مزیت خودکار بودن آن نیست. مسواکی با سر کوچک انتخاب کنید تا به‌ راحتی بتوانید دندان‌های عقب را مسواک بزنید.

باکتری و پلاک به زبان می‌چسبند، بنابراین همیشه بعد از هر بار مسواک روی زبان خود را نیز مسواک بکشید یا از یک ساینده‌ی زبان استفاده کنید. برای انجام درست این کار دو تا سه دقیقه وقت بگذارید.زیاد مسواک‌زدن، آن هم به روش نادرست، می تواند باعث بروز مشکلاتی ‌شود. برخی تصور می‌کنند محکم و شدید مسواک زدن نتیجه ی بهتری خواهد داشت، اما باید بدانید این کار ممکن است لایه‌ی سطحی لثه و دندان را از بین ببرد. مسو‌اک‌ نباید لثه را سوراخ کند. برخلاف باور عموم خونریزی لثه نشانه‌ی عفونت لثه نیست، بلکه معمولا یکی از عوارض ساییدگی شدید لثه‌ها با مسواک است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم