جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

دنتین / عاج چیست؟

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن0

عاج لایه ای از مواد است که دقیقا در زیر مینای دندان قرار دارد. این یکی از چهار جزء اصلی دندان است که شامل:

  • مینای سخت بیرونی
  • عاج زیر مینای دندان
  • پالپ دندانی که نرم و در داخل عاج محصور شده است
  • سمنتومی که روی عاج قرار دارد و به چسبیدن دندان به فک کمک می کند

توسعه عاج

عاج از ادنتوبلاست هایی که در خارجی ترین لایه پالپ دندان وجود دارند تشکیل می شود. ادونتوبلاست ها ابتدا پردنتین را تشکیل می دهند که سپس به عاج تبدیل می شود. برخلاف مینای دندان، عاج بازسازی‌کننده است و در صورت فرسودگی یا پوسیدگی جایگزین می‌شود.

ساختار عاج

عاج توسط مینای دندان در قسمت تاج دندان پوشیده شده است، بخشی که در دهان قابل مشاهده است. در ریشه، عاج توسط سمنتوم پوشیده شده است. هیدروکسی آپاتیت معدنی حدود 70 درصد عاج را تشکیل می دهد، در حالی که 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب است. رنگ آن زرد است و شباهت زیادی به مینای دندان دارد. با این حال، از آنجایی که مینای دندان تقریباً شفاف است، تصور می‌شود که این عاج است که به دندان رنگ می‌دهد.

در داخل عاج کانال های میکروسکوپی به نام توبول های عاجی قرار دارد. اینها در یک الگوی شعاعی در اطراف پالپ قرار دارند و به سمت بیرون از پالپ به سمت مینای خارجی در تاج دندان و به سمت سیمان در ریشه دندان امتداد می‌یابند. لوله های عاجی حاوی سلول و مایع هستند. این به عاج درجه ای از نفوذپذیری می دهد که می تواند احساسات دردناک را افزایش داده و پیشرفت پوسیدگی دندان را تسریع کند.

سه نوع عاج وجود دارد که با توجه به محل قرارگیری عاج مشخص می شود. بیرونی ترین قسمت عاج اولیه نامیده می شود و عاجی است که با مینای دندان در تماس است. ناحیه عاج ریشه که با سمنتوم در تماس است عاج ثانویه نامیده می شود. عاج ثالثی عاجی است که در پاسخ به پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

وظایف عاج

به طور کلی، عاج حاوی مواد معدنی کمتری است و کمتر از مینای دندان شکننده یا شکستنی است. عملکرد اصلی آن پشتیبانی از مینای دندان است. همچنین مسئول انتقال تکانه ها از مینا یا ریشه به پالپ دندان است.

 

 

منبع: نیوزمدیکال

https://www.news-medical.net/health/What-is-Dentin-Dentine.aspx

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم