جستجو در وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر

نقش ژن ها در مراقبت های آینده دندانپزشکی

نوشته شده در تاریخ6 سال پیش
دوست داشتن0

ویکی‌مدیای دندانپزشکی، روزی به کتاب دقیقی نیاز خواهد‌داشت که در آن راجع به نحوه‌ی روشن یا خاموش‌شدن ژن‌های بدن بیماران و همچنین بررسی دندان‌هایشان نوشته شده‌باشد.

در مقاله‌ی‌ای از یک ژورنال دندان‌پزشکی، محققان مطالبی راجع به کاربرد فعلی و آتی این زمینه‌ی اپی‌ژنتیکی و ارتباط آن با سلامت دهان مطرح‌ ساختند؛ که طبق آن میتوان انتظار داشت اپی‌ژنتیک در روش‌های پیشگیرانه‌ و درمانی آتی بیماری‌های دندانپزشکی حرف بسیاری برای گفتن داشته‌باشد.

کد ژنتیکی ( DNA ) را میتوان همانند ارکستی در نظر گرفت که تمامی سازهای مورد نیاز برای عملکرد‌ را در اختیاردارد، اما کد اپیژنتیکی همانند رهبر ارکستر ا‌ست که می‌گوید کدام سازها بنوازند یا کدام یک از آن‌ها خاموش بمانند، بعبارت دیگر او‌ست که میگوید در هر لحظه‌ی معین کدام یک از آن‌ها باید واکنش نشان دهند.

این امر از آن جهت حائز اهمیت است که در مورد سلامت دهانی، فاکتورهای اپی‌ژنتیکی می‌توانند در هماهنگی وضعیت‌های بهداشتی و غیربهداشتی دهان‌ نقش داشته‌باشند. آن‌ها به محیط موضعی (مانند نوع و میزان میکروب‌های دهانی) واکنش نشان می‌دهند و سبب تنظیم ترتیب فعال‌شدن ژن‌ها می‌گردند. با استفاده از آن‌هاست که وضعیت سلامتی فرد تعیین می‌گردد. فاکتورهای اپی‌ژنتیکی می‌توانند بر رفتار ژن‌های مرتبط نیز اثر بگذارند. کد ژنتیکی مرتبط را نمیتوان تغییر داد اما زمان روشن یا خاموش‌شدن ژن‌ها قابل تغییر است.

تیم محققان همچنان روی اثرات اساسی محیطی و ژنتیکی بر بهداشت دهان و بهبود آن تحقیق می‌نمایند.به گفته‌ی آنها، اپی‌ژنتیک‌دانان نقش فزاینده‌ای در تحقیقات پزشکی و زیستی داشته‌اند و دندانپزشکی می‌تواند از تحقیقات جدید این عرصه سود زیادی ببرد.

گستره‌ای از فرصت‌های جدید و بالقوه در عرصه‌ی تشخیص طبی، درمان و پیش‌گیری بروی محققان باز شده که ژنوم انسان را کلیدی در پیشرفت‌های دندان‌پزشکی و نیز طیفی از بیماری‌های دهانی معرفی می‌کند. بعلاوه می‌دانیم که "میکروبیوتا" هم در وضعیت سلامتی دهان‌ نقش کلیدی ایفا می‌کنند و از همین‌رو فرصتی برای ایجاد و بسط پروفایل اپی‌ژنتیکی بیمار و استفاده از هر سه‌ی این فاکتورها در فراهم‌آوردن مراقبت‌های شخصی‌سازی‌شده‌تر فراهم آمده‌است. دیگر اهداف بالقوه‌ای که در مطالعه‌ی اپی‌ژنتیکی برای ارتقای هر چه بیشتر سلامت و بهداشت دهان دنبال می‌شود شامل واکنش‌های ایمنی و التهابی است که منجر به پیوره می‌گردد که به نوبه‌ی خود می‌تواند سبب لق‌شدن و افتادن دندان، همچنین ابتلای فزاینده به انواع سرطان‌های دهان ‌باشد. جالب‌توجه‌ترین مورد امکان غربال‌گری بسیاری از این مشکلات بالقوه‌ از همان مراحل ابتدایی خود است به نحوی که بتوان جلوی آن‌ها را گرفت یا اثرات مضرشان را کاهش‌داد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم